Maskowanie warstw w Photoshopie – Warsztaty postprodukcji (Tutorial)

Poradnik

Karol Kalinowski

Podczas prowadzenia zajęć z postprodukcji wielokrotnie pytaliście mnie do czego służą maski w Photoshopie. W dzisiejszym tutorialu pokażę Wam jak się nimi posługiwać. Maskowanie można wykorzystywać od początku do końca pracy nad zdjęciem. Jest najpopularniejszą metodą dokładnej selekcji i korekcji zdjęcia. Często wykorzystuje się je z częściową przezroczystością (kryciem) przy płynnym przechodzeniu jednej warstwy w inną.

Korzystanie z masek w Photoshopie

Przykład wykorzystania masek warstw - czerwone jabłka zmieniają się w zielone.

Czym są maski warstw

Maska warstwy (layer mask) z definicji służy do zakrywania bądź odkrywania wybranych fragmentów zdjęcia wcześniej poddanych odpowiedniej obróbce. Filozofia pracy z maskami sprowadza się do utworzenia co najmniej dwóch warstw, wprowadzeniu korekty do tej znajdującej się najwyżej i zaznaczeniu pędzlem obszaru przenikania między warstwą wyższą i niższą. Do zaznaczania używa się zwykle miękkiego pędzla w kolorze białym – odkrywającym widoczność warstwy górnej (efektu korekcji) i czarnym – zakrywającym widoczność warstwy górnej i odsłaniającym warstwę dolną bez efektu.

Maskowanie to jedna z tych funkcji Photoshopa, którą powinien znać  każdy, zwłaszcza wtedy, gdy, pracuje na wielu przenikających się warstwach. Maskując warstwy mamy możliwość bardzo precyzyjnego zaznaczenia odpowiednich obszarów. Jeśli później będziemy chcieli zmienić obszar korekcji – wystarczy, że zmienimy kolor pędzla, którym zaznaczaliśmy obszar – z białego na czarny i odwrotnie. Największą zaletą tej metody w stosunku do tradycyjnego gumkowania jest jej odwracalność.

Zaczynamy!

Zaczynamy pracę od zdjęcia, na którym wszystkie jabłka są czerwone. Naszym celem będzie edycja fragmentu zdjęcia, tak, by zmienić kolor górnego jabłka na naturalnie wyglądający kolor zielony.

Tutorial Maskowanie - Czerwone jabłka

Czerwone jabłka - zdjęcie przed edycją

1. Tworzenie nowej warstwy korekcyjnej

W oknie Warstwy, wybieramy czwartą ikonę – „Utwórz nową warstwę wypełnienia lub korekcyjną”. Możemy wybrać dowolną formę korekcji, dostępne są najpopularniejsze polecenia znane z górnego menu – Obrazek » Dopasuj. Z rozwijalnego menu wybieramy polecenie – „Barwa/Nasycenie”. Po wybraniu tej funkcji otworzy się nam okno dialogowe, w którym ustawimy odpowiednie wartości korekcji.

Tworzenie warstwy wypełnienia, korekcyjnej

Tworzenie warstwy wypełnienia, korekcyjnej

2. Wprowadzenie parametrów korekcji

W oknie dialogowym przesuwamy suwak „Barwa” w pozycję 82. Dzięki temu jabłka nabiorą naturalnego zielonego koloru charakterystycznego dla odmiany Granny Smith. Zatwierdzamy wciskając Enter lub klikając OK.

Zmiana koloru jabłek na zielony (Barwa/Nasycenie)

Zmiana koloru jabłek na zielony (Barwa/Nasycenie)

3. Utworzenie warstwy korekcyjnej i jej maski

Po zatwierdzeniu parametrów korekcji w oknie Barwa/Nasycenie, Photoshop domyślnie utworzy nad warstwą „czerwone jabłka” nową warstwę wraz z białą maską (odkrywającą). Zwróćcie uwagę, że wszystkie jabłka zmieniły kolor z czerwonego na zielony, oznacza to, że efekt korekcji został wprowadzony na całym zdjęciu. Widać to również po ikonie maski – białym (odkrywającym) kwadracie pomiędzy ikoną warstwy a nazwą warstwy „Barwa/Nasycenie 1″.

Utworzenie białej maski (odkrywającej)

Utworzenie białej maski (odkrywającej) - wszystkie jabłka są zielone

4. Zamiana maski odkrywającej na zakrywającą

W poprzednim kroku utworzyliśmy odkrywającą efekt – białą maskę warstwy „Barwa/Nasycenie1″. Przez to wszystkie czerwone jabłka zmieniły kolor na zielony, lecz żeby spełnić nasz cel – uzyskać tylko jedno górne jabłko zielone musielibyśmy na białej masce malować czarną farbą aż po dwóch pozostałych jabłkach. W myśl zasady minimum wysiłku – maksimum efektu korzystniej jest zamienić maskę odkrywającą (białą) na zakrywającą – (czarną) i zaznaczyć białą farbą tylko górne jabłko.

By szybko zamienić maskę białą na czarną klikając w ikonę maski wciskamy „Ctrl+I” (łatwo zapamiętać – I to skrót od Inwersja czyli odwrócenie). Istotne jest, by kliknąć w ikonę maski – a nie warstwy (biały kwadrat pośrodku, który zmieni się na czarny jak na ilustracji poniżej). Biała ramka dookoła ikony sygnalizuje aktualnie edytowany obiekt. Jeśli wybraliście maskę a nie warstwę to jabłka zmienią kolor z zielonych na czerwone, a kwadrat (ikona maski) z białego na czarny.

Odwrócenie (inwersja) białej maski

Zamiana białej maski na czarną - wszystkie jabłka są znów czerwone

5. Malowanie po czarnej masce

Malujemy wybierając miękki pędzel białą (odkrywającą efekt) farbą po górnym jabłku. Krycie pędzla ustawiamy na 80% i dokładnie malujemy (maskujemy) tylko górne jabłko, tak by pokryć je w całości Bardzo ważne, żeby cały czas zaznaczona była ikona maski. (biała obwódka dookoła czarnego kwadratu pomiędzy ikoną warstwy a jej nazwą).

Jak widać na ilustracji poniżej pokryliśmy całe górne jabłko białą farbą zmieniając jego kolor z czerwonego na zielony. Reszta jabłek jest nadal czerwona. Ikona maski podpowiada nam, gdzie wprowadziliśmy efekt – biały owal w górnej części ikony maski.

Nadawanie zielonego koloru - malowanie białym pędzlem po masce

Nadawanie zielonego koloru górnemu jabłku - malowanie białym pędzlem po masce (Zdjęcie finalne)

Inwersja

Praca jest już skończona lecz jeśli chcemy sprawdzić jak wygląda odwrócenie kolorów jabłek, możemy klikając w ikonę maski wciskając „Ctrl+I” wówczas górne jabłko zmieni kolor na czerwony a dwa dolne na zielony.

Odwrócenie maski - zmiana koloru wszystkich jablek

Odwrócenie maski - zmiana koloru jabłka zielonego na czerwone a czerwonych na zielone

Zapraszam Was do eksperymentowania z maskowaniem. To podstawowe narzędzie pracy w Photoshopie jest skomplikowane tylko z pozoru. Umiejętność maskowania otworzy Wam szerokie możliwości korekty poszczególnych fragmentów fotografii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Zobacz podobne wpisy: